Wat kan de leisure sector leren van de traditionele bouw- en vastgoedmarkt?

De leisure sector is als geen andere sector in staat om belevingen en positieve gebruikservaringen te creëren en realiseren. Omgevingen en gebouwen die inspireren. Dat is toch wat we willen? En daarnaast moeten deze plekken ook nog tegen zo laag mogelijke kosten worden onderhouden. De marges zijn vaak flinterdun! Is het dan alleen maar halleluja of zit er ook een downside aan? 

Veel creativiteit wordt veelal in de voorkant van het proces gestopt. Het ontwikkelen van het concept, vaak heel beeldend, gebeurt met veel passie en energie. En we zien dat het maakproces vaak met hele andere partijen en processen gebeurt. Met ‘kunstenaars’ die de wereld over reizen en maanden werken vanuit een caravan om op de locatie de werkzaamheden te verrichten. 

Spanningsveld tussen creativiteit en haalbaarheid
Maar toch, we zien ook dat creativiteit wel eens ten koste gaat van de financiële haalbaarheid. En dat er onvoldoende in samenhang met de businesscase wordt gewerktDe wens is nog wel eens groter dan de werkelijkheid. Creativiteit, budget en planning moeten in samenhang worden gebracht: het mag nooit alleen freewheelen worden, beheerst creëren is de opgave.  

Belang van goed projectmanagement
Hoe zorg je ervoor dat alle ‘kunstenaars’ wel binnen kaders aan de gang zijn? Het begint door simpel kaders aan te geven…. Planning en budget zijn thema’s die ook in de leisure gelden. Op de goede momenten de goede dingen doen. Bijvoorbeeld niet te vroeg al uitwerkingen maken die later weer opnieuw gedaan kunnen worden. Met andere woorden: projectmanagement waarbij je elkaar inspireert, versterkt en helpt efficiënt te werken. Respect voor de benodigde kunsten, met daarbij de helderheid die kunstenaars nodig hebben! 

Juist de koppeling van creativiteit en businesscase is vereist in de leisure. Het denken vanuit harde kaders zijn we gewend in de traditionele sectorenLaten we dit element toevoegen aan de creativiteit, passie en drive die we zien in de leisure.  

Geschreven door: Peter Ruchti

Juist de koppeling van creativiteit en businesscase is vereist in de leisure.

Gerelateerde blogs

mei 2023

ADG en Draaijer Group bundelen krachten

Draaijer Group – en alle labels die hieronder vallen, waaronder Building Leisure – worden overgenomen door ADG dienstengroep. Door de…

januari 2022

Customer Journey als uitgangspunt voor onderwijs

Als je iemand vraagt: ‘hoe was je schooltijd?’ komt er altijd een antwoord over de beleving. Waarom heeft het onderwijs…

december 2020

Wat kan de leisure sector leren van de traditionele bouw- en vastgoedmarkt?

De leisure sector is als geen andere sector in staat om belevingen en positieve gebruikservaringen te creëren en realiseren. Omgevingen…